‘Strategie zonder tactiek is de langzaamste route naar de overwinning. Tactiek zonder strategie is het geluid voor de nederlaag.’
Sun Tzŭ ca. 490 vC, Chinees militair strateeg
Als ondernemer word je gestimuleerd om hoog te mikken en groot te dromen.
Daarom heb je een duidelijk idee en visie voor jouw onderneming, product of dienst. Natuurlijk heb je ook een concreet jaarplan. Daarbij zorgen jouw bestaande klanten voor voldoende focus op je targets, elke dag weer.
Maar denk je ook voldoende na over de ambitie en tactiek voor jaar 2 en 3? Stel je regelmatig de volgende vragen:
- Wat gebeurt er in de markt in de komende 3-5 jaar; wat zijn de belangrijke trends
- Gaat eigen groei ten koste van de concurrentie, of groei je mee met een nieuwe markt
- Komt de groei in 2-3 jaar nog steeds uit bestaande diensten, of juist uit nieuwe diensten of nieuwe markten?
- Hoe onderscheidend zijn de huidige producten en diensten? Vandaag en straks?
- Hoe presteer ik op kwaliteit en klant tevredenheid ten opzichte van mijn concurrenten?
- Is de focus vooral op omzet en winst of ook op klant en maatschappelijke waarde?
Hoe beter je al deze vragen kunt beantwoorden, hoe beter je de bedrijfsstrategie kunt onderbouwen met een concrete ambitie. En hoe beter je op de kansen en risico’s kunt sturen tijdens de implementatie. Een duidelijke ambitie geeft kader, focus en daarmee sturing, ook in tijden van veel verandering.
Veel ondernemers vinden deze eerste stap moeilijk, omdat de toekomst niet te voorspellen is en de markt steeds complexer wordt. Ook is er angst om jezelf vast te leggen op ambitieuze doelstellingen. Maar zonder duidelijke ambitie krijg je nooit een goed beeld bij de kansen en risico’s van het bijbehorende businessplan.
Ik help met HorizonPlus ondernemers bij het opstellen van een concrete ambitie. Dat kan met één van de volgende diensten:
- Marktanalyses en rapportages: bepalen van trends, potentie en risico’s
- Visie, strategie & ambitie opstellen, inclusief concrete doelstellingen voor een periode van 3 of 5 jaar.
- 2nd opinion van bestaande strategieën en plannen: wat zijn de kansen en risico’s van de huidige plannen, wat is de impact voor de bestaande organisatie.
Een concrete én haalbare ambitie vormt de basis voor stap 2: Build Your Plan