Nieuwe doemscenario’s over de aankomende economische recessie zien we vrijwel elke maand. Het CPB (maart) en de DNB (mei) doen dat namens de overheid, verschillende banken vanuit hun markt en sector kennis (Rabo en ABN).
De boodschap is een diepe recessie dit jaar (tussen de 3 en 7% krimp in BNP) en een licht herstel voor de BV Nederland in 2021. Onzekerheid is echter troef: alle publicaties benoemen ook andere scenario’s die beter en slechter uit kunnen vallen. Sommige van deze scenario’s laten zelfs een krimp zien van bijna 14% in 2020…..En de verschillen tussen markt segmenten zijn erg groot.
Daarnaast verandert ook jouw markt nog eens structureel door de corona crisis op een manier die ook lastig is te voorspellen. Denk aan woon-werk verkeer, on-line gedrag van klanten, nieuwe eisen aan supply-chains, etc.
Dus wat kun je dan met deze generieke cijfers als je de strategie en plannen voor je eigen bedrijf wilt aanpassen?
‘Gelukkig’ hebben we al een financiële crisis gehad ruim 10 jaar geleden. Hoewel de oorzaak toen heel anders en specifiek was, zijn de onzekerheden vergelijkbaar. En daar bracht ‘scenario planning’ uitkomst. Oorspronkelijk is scenario planning geïntroduceerd als een ’tool’ voor lange termijn investeringen met veel onzekerheden over lange periodes van soms 25 jaar. Shell heeft er bijvoorbeeld veel profijt van gehad.
Dit proces is echter ook goed van toepassing om 2021 en 2022 te plannen voor jouw bedrijf. De grote onzekerheden en de impact in jouw markt kunnen worden beschreven in (maximaal 4) scenario’s. Sommige onzekerheden in de markt blijken weinig impact te hebben op jouw business, voor andere trends ben je sterk afhankelijk. Bij elk scenario hoort een tactiek en plan voor 2021 en 2022. Risico’s, maar ook kansen, worden op deze manier helder en ook kwantitatief gemaak. Zowel financieel en commercieel. En inclusief de gewenste roadmap met vereiste transformaties. Vaak blijken een aantal besluiten ‘sowieso’ nodig te zijn en krijg je beter inzicht wanneer andere ‘big-move’ besluiten genomen moeten worden.
Hiermee worden onzekerheid en impact van relevante markt ontwikkelingen overzichtelijk en komen onder controle. Je kunt met je MT de focus leggen op de belangrijke besluiten en de vereiste maatregelen gaan plannen. Daarnaast zijn de externe markt parameters gedefineerd waaraan je kunt zien welke scenario’s meer of minder realiteit gaan worden. Zodat je als MT tijdig bij kunt sturen met een pakket van acties en projecten dat bij wijze van spreken al klaar ligt. Dit alles resulteert in controle en voorspelbaarheid. En daarmee ook rust en focus binnen de organisatie, maar ook naar aandeelhouders en financiers.
En dan hoef je je ook minder zorgen te maken bij weer een nieuwe ‘doem voorspelling’ in de pers.
Wil je meer weten over nut en noodzaak van scenario planning in deze onzekere tijden? Lees dan dit recente artikel van McKinsey & Company. Wil je meer weten hoe je scenario planning snel en effectief kun toepassen voor jouw bedrijf ? Neem dan direct contact op. Dit bericht verscheen eerder op de website van Horizon Consulting Group.