‘Een doel zonder een plan is slechts een wens’
Antoine de Saint-Exupéry, frans schrijver, 1900-1944
Een goed businessplan vertaalt de (strategische) ambitie naar een realistisch en haalbaar plan. Dit plan benoemt en verbindt de commerciële doelstellingen aan operationele prestaties voor alle afdelingen. Daarbij hoort ook en realistische organisatie en bedrijfsmodel, inclusief de benodigde middelen (geld en mensen) die nodig zijn om de commerciële groei te ondersteunen.
Vaak wordt er te snel en ‘top-down’ gebudgetteerd, waardoor er onvoldoende samenhang is tussen commerciële en operationele doelstellingen. Ook wordt een strategie of businessplan nog te vaak door een klein (en soms extern) team opgesteld, met onvoldoende afstemming met de interne organisatie. Hierdoor ontbreekt samenwerking en draagvlak en duurt implementatie langer dan gepland. Als resultaat worden geplande groei en synergiën niet of niet op tijd gehaald. Het gevaar is dat het bestuur het vertrouwen verliest in de plannen en/of management. Snel wordt er weer een nieuw plan gemaakt, met vaak hetzelfde resultaat. Zo rent de organisatie van plan naar plan, en verdwijnt de oorspronkelijke ambitie uit beeld.
Met een ‘bottom-up’ businessplan kent elke afdeling zijn eigen strategische doelstelling. Zo weet elke afdeling hoe zij bijdraagt aan de strategische doelstellingen van de onderneming.
Het plan is gebouwd op basis van operationele parameters (key performance indicators – kpi’s), die ook terugkomen in budget en jaarplanning.
Bij grote transformaties (bv. fusie & overname, nieuwe businessunits, etc) is vaak een grote verandering nodig die meerdere afdelingen treft. Daarbij horen ondersteunende integratie of transformatie programma’s, die in het plan concreet worden gedefinieerd. Denk bv. aan programma’s voor de re-organisatie zelf, cultuurverandering, customer excellence, het innovatie proces, etc..
Zonder degelijk businessplan is er weinig vertrouwen bij financiers en/of aandeelhouders. Zij willen immers ook weten hoe kansrijk en risicovol hun investering is. Zij beseffen ook dat een businessplan alleen nooit de waarheid is; maar wel de basis voor succes.
Ik help met HorizonPlus ondernemers om een businessplan op te stellen dat kansrijk is bij investeerders en bestuurders. En daarnaast focus en duidelijkheid geeft voor de hele onderneming. De volgende diensten horen hierbij:
- Validatie van beschikbare businessplannen (2nd opinion)
- Project en programma management van het interne Business Plan team, met focus op de commerciële en operationele kpi’s
- Operationeel & Organisatie ontwerp voor 3 jaar
- Besluitvorming en presentaties (intern voor eigen bestuur en aandeelhouder(s), extern voor investeerders)
Een degelijk businessplan is de basis voor stap 3: Implement your Change